stanicli

stanicli_kez

Zacskó: magyarul stanicli, magyarul mint a subler meg a strejmodli meg a többi. De ami az én fejemben stanicli néven megjelenik az nem zacskó, nincs szabott formája, és ragasztva sincs, az csak egy darab méretre tépett újságpapír, amit tölcsér formára hengerítenek, csücskét visszahajtják, hogy az apraja ki ne bujjon az alján, beletöltik amit kell, majd rágyűrik a tetejét, lehetőleg az illesztés felől kezdve, hogy tartson is. Így kész a stanicli szotyi, vagy gesztenye vagy csavarárú. Ezesetben cipőringli, amit pár napja vettem egy kellékesboltban, és örömmel láttam, hogy nincs nejlon, se zacskó, csak staniclibe töltik nekem.

A fantasztikus számomra az egyszerűsége. Talán a legegyszerűbb tárolók egyike amit síklapból készíteni lehet, teljesen öko, mindenféle ragasztóanyagot nélkülöz, és azt hiszem mindenhol a világon létrejött. A banánlevélbe tekert rizs vagy a gyros is ezt a mintát követi, de a talpas papírpoharak elődje is egy ilyen tölcsérforma papírpohár volt. Az alapanyag mintáinak változása külön szórakoztató, ez a fekete fehér tusrajz eleganciájú minta egy sima női magazinlap egynyolcadából  jött létre.

A zseniális kis papírdarabka tiszteletére álljon itt Csizóczki József géplakatos verse:

Stanicli, tasak, zacskó

Voltam már
lyukasztott stanicli.
Vegyél fel, ragassz meg,
segíts ki !

Voltam már
jól csomagolt tasak.
Rózsaszín szalagos
masnizott alak.

És még voltam
nylonból zacskó.
Fehér, fekete
negrócukortartó.

Meg egyszerre minden;
stanicli, tasak, zacskó.
Gyári késztermék,
utcaszéli margó.

stanicli_total

stanicli_total_nyitott

stanicli_makro

Hozzászólás